Com elaborar un pla de navegació abans de sortir al mar

El temps a Catalunya ha canviat molt els darrers anys i s’està tornant cada vegada més tropical. Això implica que sigui altament variable i imprevisible, amb l’aparició de nous fenòmens meteorològics que dificulten les maniobres de navegació i poden posar en risc tant la nostra seguretat com la de la resta de la tripulació si no adoptem les mesures pertinents. 

Per aquesta raó és molt important seguir una sèrie de protocols preventius que conformaran el nostre pla de navegació, que és el conjunt d’instruccions que descriuen la ruta que seguirà una embarcació per arribar a la seva destinació. 

El document inclou informació essencial com ara punts d’interès, fites i perills potencials, així com instruccions per evitar o resoldre qualsevol problema que pugui sorgir durant la navegació.

Els bons patrons i patrones no posen mai en mans de l’atzar la vida de cap membre de la tripulació!

El pla de navegació en 6 passos

El checklist és una eina clau per assegurar que disposem del material suficient i que hem realitzat les inspeccions necessàries per navegar amb seguretat.

A continuació podreu descarregar el llistat de comprovació que el Port Olímpic ha elaborat conjuntament amb entitats com Salvamento Marítimo, Capitania Marítima o Escola Port.

El temps cada vegada és més variable i la seva tropicalització comporta que hi puguin haver canvis inesperats que ens sorprenguin durant la navegació, motiu pel qual és imprescindible comprovar la previsió meteorològica abans de sortir a navegar.

Existeixen múltiples fonts especialitzades en meteorologia que ens poden servir de referència i que ofereixen informació molt diversa. Cal tenir en compte que cadascun d'aquests recursos recull i estructura la informació d'una manera diferent, de manera que la predicció més fiable serà aquella que creem nosaltres mateixos a partir de diferents fonts de consulta.

Algunes propostes de consulta obligada són:

El web de l'Agencia Estatal de Meteorología és una de les fonts d'informació més completes, especialment pel que fa a la previsió de vent i onatge. Destaquem les prediccions i avisos que ofereix el serveix en mode text.

Ofereix previsions del vent, pluja i temperatura en intervals de 3 hores i fins a 10 dies vista a més de 45.000 punts de tot el món, posant un especial èmfasi a ports esportius i zones de navegació.

Compta amb una xarxa de 21.000 estacions meteorològiques connectades, oferint dades en temps real de temperatura, pressió, vent i onatge, així com més de 63.000 webcams per a l'observació local en directe.

El portal ofereix de manera gràfica una predicció per platges, costes i zones de navegació. El percentatge d'encert és força alt.

Recentment han incorporat una nova funció que permet obtenir una relació de dades rellevants d'una zona determinada, entre les que destaquem el vent (velocitat, ratxes i direcció) i l'onatge (alçada, període i direcció) a cinc dies vista.

 

Cal tenir en compte les limitacions que puguin existir en funció del tipus, model o estat de l'embarcació i adaptar cada pla de navegació a cada cas particular. D'altra banda, és imprescindible revisar que els equips de navegació, comunicació, propulsió i seguretat, entre d'altres, funcionin correctament.

És indispensable revisar els rumbs i mantenir les cartes nàutiques actualitzades. D'altra banda, també hem de considerar plans de ruta alternatius i llocs de refugi a tenir en compte davant d'una emergència.

Finalment, s'ha de remarcar que cal conèixer les llums i marques especials que trobarem mentre naveguem, ja que ens poden estar avisant de possibles perills que poden aparèixer durant la nostra ruta.

A l'hora de configurar el pla de navegació hem de tenir en compte la naturalesa i característiques del trajecte i de la tripulació amb l'objectiu d'adaptar-lo a cada cas particular.

D'aquesta manera, el pla pot variar en funció de si es tracta d'una navegació de tipus professional o d'esbarjo, o bé del nivell i experiència dels diferents membres que us acompanyin.

D'altra banda, és molt important que la tripulació conegui en tot moment la informació essencial del pla abans de sortir a navegar. A través d'un briefing previ a la sortida, s'explicarà quin són els sistemes de seguretat a bord (pla d'emergències, armilles i cèrcols salvavides, material pirotècnia, bassa...), on es troben, com funcionen i quan s'han de fer servir.

Comunicar el pla a la Capitania del port o Club Nàutic on s'està ubicat és un pas crucial que permetrà assistir una embarcació molt més àgilment davant d'un cas eventual d'emergència.

En el cas del Port Olímpic de Barcelona, la informació bàsica que ha de contenir i que s'ha d'enviar a portolimpic@bsmsa.cat és:

  • Nom de l'embarcació

  • Tipus de navegació: esbarjo, regata, xàrter, pesca o escola

  • Nombre de tripulants a bord.

  • Navegació des de / fins a.

  • Hora de sortida

  • Hora prevista d'arribada.

Patrocinador